måndag 12 januari 2009

Trädgårdsdrömmar

Ja, jag vet att vi inte ens har kommit till mitten av januari. Men ändå! Nu börjar jag fundera över vad jag skulle vilja göra i trädgården i år. Det första jag faktiskt väntar på är de tulpaner som jag planterade i höstas. Föll pladask för Nelsons tulpanblandning Perfect Partners...



Hoppas verkligen att de kommer upp... Visst är de läckra!


Vi bor ju som jag berättat förut på ett litet berg. Detta gör att jorddjupet inte alltid är det bästa...

Som när jag skulle plantera mitt bärträd jag fick. Jag grävde en stooor grop, insåg att den nog behövde bli ännu lite djupare, och då! Klunk!! Berg!! Det slutade med att jag planterade det nere vid lillstugan, ganska långt ifrån huset, och därmed lite bortglömt. Fåglarna hittar bären före mig...

Min dröm om rabatter på båda sidor om grusuppfarten till huset, ja den är lite svårlöst eftersom berget är i dager mitt på sträckan. Har funderat på att bygga upp rabatten lite, men det blir inte lika snyggt. Kanske skulle man ha en gång igenom rabatten där den är som grundast? Hmm...


Tur att det bara är januari ännu!


Ha en bra kväll!

Kram, Annica

13 kommentarer:

Vända blad sa...

Hej! Vilka härliga tulpaner...nu fick jag dåligt samvete över att jag inte planterade några i höstas...men jag får skylla mig själv! Jag drömmar om en blommande rosenhäck på ena sidan av huset, få se om (när) det blir verklighet...
Kram Maria

Grodmamman sa...

Du är rolig du!:) Tänkte du inte på ditt trädgårdsintresse när ni köpte huset, jag menar, gick omkring och kollade jorddjupet och så?!?:)
Lycka till med tulpanerna!
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

De tulpaneran var ju underbart fina!
Tror du att jag saknar huch trädgård när det närmar sig vår? IF!
Det är ju bara helt underbart att sitta och planera vid denna tiden och sedna ut och påta:)
kram lallis

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt med en massa tulpaner. har inga sådana i mina rabatter så det måste jag bara skaffa.

Ha det bra!
Kram Ullis

In my house sa...

Jaaaduuu, visst har man planer i skallen,,, detta året blir vårt andra i huset,,, då ska jag lägga lite mer energi på utsidan,,, blir ju lätt att man mest fixar inne....
- Jag hade velat ha en altan,,, men de ä dyrt,,, särskilt för oss - jag hade så gärna velat ha en Amerikansk altan/veranda!!!! du vet,,, sån asa-fin,,, hmmm muttrar!!!

Kraaam j (herregud, mina fingrar å händer typ svullnar och blir jätte ådriga,,, biverkningar av data skrivandet???,,,) hmmm ;)

A home far away sa...

Det är klart att du ska börja planera för våren, tiden går ju så fort!

Kram Gunilla i Singapore

Lilla huset på prärien sa...

Oj vilka fantastiska tulpaner!! De kommer att bli superfina där hos dig nu i vår. Själv planterade jag faktiskt vita... men känner att jag nog behöver ta lite bättre hand om min trädgård för att jag ska känna mig riktigt nöjd med den... får se vad jag hittar på nu till våren.

Kram Jenny

Nettan sa...

Underbara tulpaner verkligen!! Här hos oss är et än så länge ganska kaotiskt i trädgården, men mkt blommor!! Väldigt gammaldags!
Kan inte svara på riktigt hur mnga filmer som ryms i skåpen(har mest skivor)..men har du plats kan du ju alltid sätta ihop fler än 2 skåp!
Kram Nettan

Fröken Fräken sa...

Här stöter jag på betong direkt jag försöker gräva - det är än värre att försöka skapa en trädgård på en balkong. Kan du inte satsa på att plantera blommor i stora krukor?

Sara sa...

Åh vilka vackra tulpaner.
Kram Sara

Mjuka sa...

åh vilka snygga färger!!!
kram Malin

Dicksonska våningen sa...

Hej hej!
Om ni ska köpa nya sängar rekommenderar jag varmt ställbara sängar. De är dyrare men ni kommer att älska dem! Är det något ni undrar över ang sängar så säg bara till så ska jag guida er när ni ska ut och leta!
Kram Annika

Unknown sa...

Verkligen härliga tulpaner.Säg till när de blommar så kommer jag över o tittar.Från en m icke gröna fingrar.