tisdag 27 januari 2009

Härligt med livet på landet!

Jag älskar verkligen livet på landet.
  • Det är lugnt och skönt. Den höga aktiviteten runt skördetid tycker jag är urmysig. Jag har t o m tagit med mig fikakorg, och barn, för att titta på tröskorna... Hi, hi! Det räcker med att sätta sig bakom huset så har vi första parkett!
  • De bilar som åker förbi har vi rätt så bra koll på, de är inte fler än 10 per dag. Lagom för att inte känna sig isolerad!
  • Människor ser vi rätt så många eftersom vi bor på ett perfekt litet promenadstråk. När våren kommer så är det rena rama motorvägen för gångtrafikanter här utanför. Alla är glada och hejar!
  • Frisk luft!
  • Man hjälper varandra här ute på landet. Som när jag akut behövde hjälp i höstas med fåren. Då ringde jag en granne längre bort, han satt och åt en god middag med sin kära hustru, men han kom direkt efter för att hjälpa mig. Underbart!
  • Friheten! Som min sambo, och fler killar med honom, sade; "man ska kunna gå ut och pissa utan att någon ser en"!! Hmmm... Kanske något "manligt" det där? Revirmarkering, eller? Hi, hi!
  • Något av det bästa jag vet är att sätta mig på trappan med en kopp te och bara njuta av stillheten, lugnet och naturen.
  • Eget vatten. Gratis.... Och jä---gt surt när det inte går att använda längre! Det är nämligen där jag sitter nu. Något har hänt med vårt vatten, jag vill inte ens diska i det. Det trista är att vi skulle grävt för kommunalt vatten i höstas, men då blev det förseningar så det blev inte av. Så här sitter jag nu. Kan inte diska, tvätta, duscha, vattna fåren, och absolut inte använda vattnet till något i mat- eller drickväg. Det är nu man inser hur beroende man är av vattnet. Känner mig ärligt talat rätt så deppig just nu. Skit också!

Så är min dag idag. Har hämtat vatten hos en granne, och kommer att hämta mer hos min mamma ikväll. Behöver nog köpa någon mer vattendunk också.

Hej hopp! Det finns ändå de som har det värre. Till exempel mannen som var på 5:an i går kväll... Hälften man och hälften träd. Tänker man så, så har jag ett pyttelitet problem.

Ha en bra dag!

Kram, Annica

12 kommentarer:

Helen sa...

Låter jobbigt!!! Men jag håller med om att han på femman igår nog har det värre, hu så han såg ut.

Livet på landet är nog inget för mig, min make brukar säga att han måste köpa ett kärnkraftverk i så fall eftersom jag är så mörk rädd och kräver utebelysning! Nu bor vi ju inte i nån stad ens men riktigt landet är det inte.

Isabelles moster sa...

hej.
Ja det där med landet och den friska luften gillar faktiskt jag med, tro det eller ej, men helst inte själv och helst inte när det är mörkt ute,... Så jag får nog bli kvar i samhället tror jag....Ett tag...
Fy farao för att vara utan vatten, det låter inte som nån höjdare, jag kan tänka mig att man blir skapligt "handikappad"... Hoppas det löser sig snart..
Ha det, C

♥ Fyra årstider sa...

Kan bara hålla med..jag är en riktig lanttjej..älskar att skita ner mig i trädgården och bo lite ensligt.
Kram Lotta

AB sa...

Du är så välkommen in och ta lite "cityvatten" här hos mig åxå... Vet inte hur det smakar, dricker bara sprit nästan :) höhöhö... Bara att säga till ;)
Kram sis

Vända blad sa...

Hej! Vi hade fel på vårt vatten under helgen...grannens ledning 50 år sisådär gick sönder o vi fick till slut stänga av allt...Nu är det iaf fixat! Ja ibland behöver man en påminnelse om hur bortskämd man egentligen är...
Älskar också livet på landet!!
Kram Maria
Hoppas det löser sig med vattnet för eran del också...

Grodmamman sa...

Håller med dig om att livet på landet kan vara alldeles underbart, men det är sånt där som den sista punkten som gör att jag är glad för att bo i stan!:) Plus att jag nog skulle vara himla mörkrädd ute på landet!:)
Hoppas att det ordnar sig och du är välkommen att hämta vatten här också!:)
Kram

Nettan sa...

Nämen va jobbigt, hoppas det ordnar sig!
Har aldrig bott på landet..å har liite svårt att föreställa mig det oxå... gillar stan! Men vem vet, man ska aldrig säga aldrig!
Kram Nettan

Linda sa...

Men lilla du ;-)... Din mor va inne i kiosken förut o berätta om vattnet... Om du vill kan du få låna lite dunkar av oss... Bara vi får tillbaka dom innan båtsäsongen drar igång.. Hi hi hi... Jag ska till metropolen imorrn på ljusparty (igen!)... Så jag kan ta mä dom o lämna dom hos dig...
Rockfest på Tigervallen asså... De låter kul!!! Va kan de va för nåt band?

Kram L

Linda sa...

Självklart fixar jag de... Är de solblekt bomull den heter kanske?
Kram o gonatt...

Skomakartummen sa...

Ja han i går hade nog ganska stora problem... men rinnande bra vatten är ett måste, det ska bara funka känner man. Hoppas det är bara något tillfälligt... kram sari

Linda sa...

Hej igen... Jag har beställt o betalat... 190 svenska kronor :-)
De blir la görbra..
Kram L

Interiörboden sa...

Jag håller helt med dig :)
Landet är bäst!!

Jag bor på landet, och jag trivs jätte bra!
Lugnt och skönt med ändå lagomt med liv :)
Med inget kul med vattnet :(
Hoppas att det löser sig snart!!

Ha en jätte bra kväll.
Kram Sandra