torsdag 22 januari 2009

Murgröna

Denna underbara murgröna ropade på mig i handelsträdgården; ta mig! ta mig!



Jag är så svag för murgröna, året om. Och nu har jag äntligen lärt mig hur jag ska göra för att de inte ska få spinn... Tja, jag är ju bara 36 år så; bättre sent än aldrig!


Om man nu gillar denna växt, men alltid får spinn, så finns det en bra substitut-växt; Glansslinga.


Ser nästan likadan ut, men är mer "fetbladig" och tål nästan vad som helst... Den växer som ogräs! Framför står mina älskade lyktor från Indiska, som jag köpte för några år sedan.
Snart ska min lille son och jag, gå och hämta den store sonen och en av hans kompisar från skolan. Vi bor verkligen på landet, men har bara 10-15 min promenad till byn och skolan. Perfekt! Bra för barnen.
Eftermiddagen kommer gå i städningens och röjningens tecken tror jag. Det behövs. Dessutom så har jag blivit lite inspirerad av Beas barnslikheter. Där röjs det minsann!! Det verkar så befriande, så jag ska göra ett litet försök.
Ha det gott!
Kram, Annica

23 kommentarer:

Angelica sa...

Hej!

Låter supermysigt att bo sådär...
Bor själv mitt i centrum men ialla fall högst upp i huset med en underbart stor terrass.

Älskar trädgårdar och murgröna, så det blir nästa projekt... Att hitta ett hus med en stor murgröna på en vägg :)

Ha en mysig dag!

Kram

AngelicaE

♥ Fyra årstider sa...

Tänk att växter kan skrika sådär..det gör de till mig med..skulle vilja ta med hela affären hem..tänk dig en fin inredningsaffär som skriker ta mig..och sedan inte få plats med allt i bilen *Fniss*.
Kram Lotta

Helen sa...

Vilken maffig murgröna! Mina brukar aldrig överleva länge nog att hinna få spinn. Förrutom en jag hde under min studietid, den klarade till och med ett jullov utan vattning.

Grodmamman sa...

Tack för tipset om substitut! Här överlever ju inte murgrönorna allt för länge!:)
Mår du bättre idag? Antar det då du funderar på att städa och röja!:) Städningen får vi ta här imorgon, idag är jag för trött och längtar redan efter sängen!:)
Kram

Anonym sa...

Hej! Vilka fina lyktor du har i fönstret. Indiskan har riktigt bra saker till hemmet. Jag hittar alltid något när jag går där.

Kram Annica

Sara sa...

Det var verkligen fina lyktor och en underbar murgröna.
Kram Sara

kardemumma sa...

Verkligen fina lyktor! Och murgrönan är ju helt enorm.
Du måste ha gröna fingrar.
Första gången jag kollar in hos dig.
Kramar C

Hjärtans sa...

Hej där! Går det bra i den nya gruppen? Jag saknar våra måndagar och någon att ställa alla dumma frågor till. Sist red jag Struppi, vi hade markarbete inför nästa vecka. Väldigt "mycket" häst men supergo. Lite svårt att hålla ihop honom och att inte sitta så att jag driver på för mkt när jag försöker få ihop honom, enligt anna. Ska bara försöka få till det i praktiken också!hihihi
Vilket bra tips på blommor, dom får det bli nästa gång. Mina julstjärnor blommar fortfarande jättefint så jag har inte hjärta att slänga dom.
Ha en bra helg. Kram jenny

Nettan sa...

Härligt att du fått lite tips hur du ska sköta murgrönan!;-)
Du vilka fina ljuslyktor..ä nog ingen riska tt de har såna nu..men jag ska ta en tur imorg för säkerhetsskull!!
Gillade den lilla trälådan i förra inlägget! Perfekt till syprylarna!!
Kram Nettan

rosenskära sa...

Tack för växttipset! De tar jag alltid tacksamt emot, speciellt inomhusväxter, som det blir dåligt med variation med...

Blev så glad för dina omtänksamma ord om lillsippans hjärnskakning. det gick ju bra, men usch vad rädd man blir...

Nu lägger jag till dig i mina prenumerationer!

Kram/Lena

Linda sa...

De va så lite så...
Huvudsaken (ha ha) är ju att du kommer att överleva ju!!!

Fast nu blev jag lite orolig igen för dig!!! Du tar de väl lugnt så du inte anstränger dig FÖÖÖR mycket va?
Aja Baja...

Ser fram emot att boka en resa ja...

Kram L

Linda sa...

De va så lite så...
Huvudsaken (ha ha) är ju att du kommer att överleva ju!!!

Fast nu blev jag lite orolig igen för dig!!! Du tar de väl lugnt så du inte anstränger dig FÖÖÖR mycket va?
Aja Baja...

Ser fram emot att boka en resa ja...

Kram L

sand mellan tårna sa...

Murgrönan var jättefin.... och den där vinden öät mycket spännande....

Kram Linda

Ullis/Leva på landet sa...

Älskar också murgröna och har faktiskt inte fått spin hittills så peppar peppar. Snygga lyktor du har. Våra barn måste åka buss till skolan. Det är 7 km till skolan de går på till sexan. En liten mysig byskola. Sedan blir det en mil till skolan från sjuan.

Kramar Ullis

Villa Hemma sa...

Åååh, jag gillar också murgröna - året om och både ute och inne. Dela gärna med dig av skötseltips. Mina inneplantor varar inte alltid så länge :-D

kram

In my house sa...

Hej hopp.... Visst ä de så,,, mugrönor får lätt spinn,,, å man blir lika irreterad varje gång!!!! Din va superfin,,, gillar oxå dom!!!

- Vi har samma mat i magarna idag eller snart! Vi åt mc donalds efter handlingen och nu ikväll ska jag göra räksmörgåsar till lets dance!!!! gottit!!!! Fast jag hatar räkskalen,,, osar pecka!!!

Kraaam och en mysig helg till er...

Fröken Fräken sa...

Jag kan heller aldrig säga nej till en murgröna som ropar. Men kan inte påstå att jag lärt mig hur jag ska sköta dem. Ibland överlever de, ibland inte. Det är mysterium! Kan man få se en bättre bild på den lättskötta växten? Så att man kanske lyckas köpa hem en sådan istället..

Skomakartummen sa...

Mina bara dör... men alla andra gröna växter stormtrivs... märkligt. Men ska leta efter den mera lättsköta växten, visste inte enns att det fanns en sådan kram sari

Vända blad sa...

Och vad är hemligheten? En helt annan blomma eller ;)?
Köpte några svindyra pinnar som ska stickas ner i jorden för att murgrönan inte ska få spinn men jag har glömt bort att använda dem så få se när de börjar säcka ihop...
Lyktorna är jättefina! Superläcker form!
Ha det gott!
Kram Maria

Vit Gladiolus sa...

Jag älskar med murgrönor!!! Vilka fina lyktor du har!!!
kraaaam

Mjuka sa...

Fint!!!
Kram Malin

Annas skattkammare sa...

Visst är det fint med murgröna, är också svag för den växten. Inom feng shui sägs den ha renande egenskaper. Hoppas det gick bra med röjningen!
Trevlig lördagkväll!
Kram /Anna

färg o form sa...

Hej Hej! Jag älskar också murgröna, så vacker i sll sin enkelhet. Rensa & rensa det ger sååå mycket energi att få plocka bort allt som man aldrig använder.
Kram Hannah