lördag 27 september 2008

Lite funderingar...

Sitter här och är lite trött. Orkar inte ta mig för något särskilt alls faktiskt. Men hjärnan den mal på... Funderar just nu över varför vi människor är avundsjuka på varandra och vilka proportioner det kan ta sig. Tonåriga hästtjejer till exempel. För det första så är de tonårstjejer, och bara det kan ju räcka och bli över. Men sedan så är de dessutom hästtjejer... och det mina vänner, gör det hela ännu värre. De kan vara så otroligt elaka mot varandra och ofta så grundar det sig på avundsjuka. "Hon har en häst som kostar massor av pengar, klart det går bra för henne då, när man kan köpa sig till det". "De tror att de är mycket bättre än vi, bara för att de går i den duktigare gruppen". Jag skulle kunna hålla på lääänge...
Jag förstår inte varför man inte kan vara lite ödmjuk istället? Man lär sig mycket mer då. Det finns ett ordspråk som jag gillar:

"Att inse att man är okunnig är ett första steg mot kunskap" Benjamin Disraeli

Skitsnacket är som störst bland de som egentligen inte kan så mycket, men de låter högt. Om de bara förstod hur ledsna de gör människor omkring dem. Jag blir så trött...
Kanske börjar jag bli gammal... och klok! eller?

Till något helt annat; idag drog jag med mig familjen in till staden för att köpa vinterskor till barnen. Jag vägrar göra det själv! Vi lyckades faktiskt komma ut därifrån med två par skor. Skönt att det är klart!
Imorgon får vi hit underbara människor som ska hjälpa oss att sätta fårstaket. Så nu äntligen ska det bli ordning och reda här på går'n!
Nu ska jag försöka komma ut och plocka lite mossa till mina ljusarrangemang. Ett tänkte jag ge bort då vi är bortbjudna ikväll. Ska bli mysigt att få komma hemifrån och umgås med trevliga människor!

Ha en skön helg!
Kram, Annica

9 kommentarer:

Grodmamman sa...

Hittade du någon fin mossa? Jag har varit ute och plockat lite kastanjer som jag tänkte ha att dekorera med. Och så har jag äntligen varit iväg och köpt lite ljung m m till en kruka att ha vid entrén.
Ha en trevlig kväll!
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Helt rätt, jag är en person som alltid är rädd för att göra andra illa, kan bli fel det med(har svårt att alltid säga va jag tycker)...Ödmjukhet varar längst.
Kram Lotta

Sara sa...

Hej
Jag som är ponnyförälder vet vad du pratar om. Det är mycket skitsnack. Hopas att ni fick en trevlig kväll.
Kram Sara

Isabelles moster sa...

Ja det där med skitsnack är så tråkigt!!
Man ska alltid stå för det man säger så det är väl klokt att tänka till innan man häver ur sig vad som helst tror jag!
Vilket klokt ordspråk!
Mossa ja, det blir så fint i ljusarrangemang, själv köpte jag lite nya uteblommor i dag, det behövdes!
Ha en skön helg!
Kram C

Beas sa...

Fy då...jag som liksom intalat mig att "Det är nog bra om dottern blir intresserad av hästar, för det är lugnar med hästtjejer...de tillbringar nog inte så mycket tid att driva runt, utan man vet var man har dem" typ. Men...olika former av pennalism finns väl tyvärr lite överallt.

Helen sa...

Har själv aldrig varit hästtjej men jag har hört att det kan vara riktigt illa med dem.
Hoppas att du hittade fin mossa och att du hade en trvlig kväll.

Ullis/Leva på landet sa...

Låter som om du haft full upp med dina får. jag som trodde att de var snälla och fredliga djur, *s*. Tur att ni får lite ordning där hemma. Att handla med barnen är inte kul, lika jobbigt när de är 15 också. Tänk så mycket denna svenska avundsjuka kan stäla till med.

Kram Ullis

In my house sa...

Hej stumpis....
- Nämen du,,, jag avskyr otrevliga människor och speciellt avundsjuka... Men som du säger,,, man har dock blivit lite klok och VET att det beror på just osäkerhet & självklart avundsjukan... Att ens folk orkar lägga energi på saker,,, de kan jag förundras...
- Pga; att jag alltid har jobbat inom servic "yrket" så tänker jag väldigt mycket på hur folk är emot andra folk... Finns några på mitt "nuvarande jobb" som inte skulle jobbat med det som dom gör... Jag får panik, av att höra hur endel snäser el avfärda kunder... Jag är ALLTID glad och trevlig så om folk har en dålig dag, så får dom visa det hemma istället.... Dock så är jag en sån dryg en som säger ifrån, om någon är otrevlig som man träffar i butiker el kassor.... Jag härmas-ORDSPRÅK: som man vill bli behandlad av andra ska man, nämen guuuud va kass jag är,,, här ska man glänsa med ordspråk och sånt och så kommer jag inte ihåg hur det är,,, hahaha!!! *du vet vad ja menar*
(lycka till iallafall) annars få jag komma och ryta ifrån.... =)

- VISST kan man måla lysknappar... Dock så ska man nog använda spray färg,,, du vet det blir så TUNNt lager med färg, så det fäster galant! Skit jämt och ja garanterar att INGEN kan se att dom ä målade.... Ska man köpa såna svarta i "old style" så är dom svindyra... Jag ska nog ta patent på de,,, tänk rosa fina i ett flick rum,,, sen när sprayar man om till vitt el guld när barnet blir stort!!!!
- Jaaa, du vet... nu har babblaren satt igång.... många tankar uppe i knoppen!!!

Natti natti,,, lycka till med mossan KRAMAR om dig

Vända blad sa...

Trist med "elakingar"...de finns överallt! Ofta finns det ett osäkert barn med dåligt självförtroende bakom hårda ord och elaka kommentarer, men man måste säga stopp när det behövs!Jobbigt!!
Vilka fina kaffeburkar du köpt! Var på vårat Ö&B i lördags, handlade en lite ljuslykta där, man kan verkligen fynda!
Ha en bra dag! Kram Maria