måndag 15 december 2008

Mysig helg

Helgen som varit har varit full av mys.

Jag startade redan i torsdags kväll med att baka lussebullar. Goda, men gigantiska! En måltid, bara en sådan.


Vi vaknade på lördagen till ett underbart vinterväder. Solen sken, 1 minusgrad och snö!!! Så jag tog mig en liten promenad till grannens hage för att plocka lite enris. Se så fint det var! Det är sådana här dagar jag är extra lycklig över att få bo på landet!





















Enriset satte jag i en korg på trappan.

Men det blev lite till min lykta också!



Om man tittar supernoga på ljuset så ser man en svart liten prick långt upp på det. Det är en liten, liten spindel. Och då undrar jag: Varför fryser inte de? De har ingen vinterpäls, eller ja, inte vad jag kan se i alla fall, och de är ju så himla små! Borde inte de gå ide eller något istället för att sitta ute på en enrisgren i kylan? Är det någon som har en biologisk/fysiologisk förklaring så är ni välkomna med den.

Lördagseftermiddagen tillbringade jag i mycket gott sällskap. I dubbel bemärkelse, då min kusin A och hennes dotter var här och gjorde julgodis! Det kallar jag mys!


Mycket fudge blev det. Jag har ett så himla enkelt recept:

Fudge
4 dl socker
2 dl grädde
50 gr margarin
175 gr choklad
Koka socker, grädde och margarin i 5-7 minuter. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. Rör till det blandats. Häll upp att stelna i kylen. Färdigt!
Choklad tar man helt enkelt den som man tycker är godast. Vi tog blockchoklad i olika varianter och blandningar. Gott, gott!



Ha en bra vecka!
Kram Annica

12 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Mmmm vad mycket mums och fint du visar:)
Kram Lallis

♥ Fyra årstider sa...

Jag älskar landet..det ger ro. Har spartat ditt recept så nu blir det mer godis till helgen.
Kram Lotta

Grodmamman sa...

Skulle vilja ha de andra recepten också som du hade. Jag hör av mig!
Visst var det mysigt!=)
Kram

Grodmamman sa...

Glömde ju en sak, du har något inne hos mig!=)
Kram

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Det värsta med att vara en jultok - som jag själv, det är att granriset/tallriset och enriset måste bytas ut en gång innan jul...jag lyckas inte hålla liv i det i över en månad :)

Kram!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hjärtans sa...

Hej där! Vad fint det var med enris. Ska nog sno din ide!!
Jag har träningsvärk idag. Gissa vem jag fick igår.....U2!!!Sista lektionen och allt. Önskemålet från Ylva var att vi skulle rida självständigt också. Ja, inte behöver jag förklara närmare? Herregud, vad är det för en häst?
Skvaller, Sofia i vår grupp ska ha barn.
Sen ringde Anna idag och dom har en plats till mig på tis 20,00!!Yippiiee. Kände igår att det inte är rätt grupp för mig både nivå mässigt och socialt. Speciellt nu när du ska sluta. Ha en underbar kväll! Jenny

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Jag är galen i fudge!!
Brukar alltid bunkra med karamellkungens lakrits o den med halva choklad o halva vanilj..
Men man skulle kanske göra egen :)
Gott!
Kram Jeanette

Interiörboden sa...

Vilka underbara bilder du visar och otroligt gott godis!! Mmmm, vad gott det ser ut :) Jag sitter själv här och vräker i mig godis i alla sorter *ler*

Ha en bra kväll!

Kram Sandra

Anonym sa...

Härliga bilder! Man bara njuuuuter!
Kram!

Sara sa...

Fudge lät ju gott. Jag ska pröva receptet.
Kram Sara

Vit Gladiolus sa...

Åhhh så gott med lussebullar!!
Fantastiska fina bidler!!!
Kraaaam