torsdag 18 december 2008

Ledig dag

Idag har jag varit ledig. För en månad sedan bestämde jag mig för att; "detta går inte längre". Jobba heltid och vara ensam med barnen och gården måndag till fredag... Aktiviteter högt och lågt... Energin försvann helt enkelt. Så nu arbetar jag 80% och ska så göra hela vårterminen. Vi har möblerat om i och strukit aktiviteter. Så nu känns det som att jag har en chans. En chans att hinna med våra barn, vårt hem, min sambo och sist men inte minst mig själv. Det är helt enkelt dags att bli lite ego. För allas vår skull. Och framför allt för barnens skull. Tiden går så himla fort och snart står jag där med en hall full av skor i storlek 43....

Detta jullovet ska jag tillbringa med min familj. I lugn och ro och förhoppningsvis i lite snö! Snälla tomten...

Men som sagt, ledig idag. Så då passade jag på att baka Saffrans Biscottisar. (Receptet hämtade jag hos Sand mellan tårna.) Resultatet blev supergott! Barnen vill bara ha mer! Hela tiden! Och jag med... Så nu krävs det lite karaktär för att de inte ska ta slut på 2 dagar. Hmmm... Tur att jag jobbar imorgon, för då kan jag ju inte äta några förrän till kvällen...


Ha det så bra i julstöket!


Kram, Annica

12 kommentarer:

Sara sa...

Jag vill inte heller jobba heltid, barnen är bara små en gång och det går alldeles för fort innan de är stora.
Kram Sara

♥ Fyra årstider sa...

Jag gjorde som du är ledig fredagar, men jobbar 87 fortfarande..men vad skönt. Slutar 14 på torsdagar så det blir en lång helg varje vecka. Nu har jag 19 dagar lov..känns underbart. Tid med barnen och lugn och ro det är vad jag också behöver.(jag skiter i pengarna)
Kram Lotta

Anonym sa...

Hej du!
Vad skönt för er alla i familjen att du gått ner i tid. Jag önskar man hade gjort det med när barna var mindre. Men men nu är småbarns åldern förbi. Härligt att baka fina kakor som du har gjort! Ja snälla tomten gör så att snön kommer tillbaka!

Må gott!

//Cissi

Linda sa...

Jag har ett litet tips! Ta mä dig några till jobbet så behöver du inte vänta så länge....
Hoppas att du kan känna dig lugnare i fortsättningen... Du gör ett klokt val!
Kram L

Vända blad sa...

Hej! Skönt att du tagit ett så bra beslut om jobbet! Det är säkert många som går och funderar men aldrig kommer till skott...
De där biscottisarna ser jätte mumsiga ut, härligt med saffran!
tror jag ska pröva ditt fudgerecept, jag älskar fudge...
Ha det gott! (Fyndigt värre ;))
Kram Maria

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Å gudars så sugen jag blev på saffransskorpor...:)

Sköt om dig!

Kram!

Grodmamman sa...

Och jag lovar att jag skall påminna dig om allt detta om du får för dig att börja jobba heltid igen!=)
Nu fick du mig också att vilja baka!=) Har skrivit ut det där receptet och nu vet jag ju att det är värt att baka det också. Får bli helgens projekt!=)
Idag har jag fixat de sista julklapparna, så skönt!
Kram

In my house sa...

Måste börja mitt skrivande med orden: DU ÄR JU BARA FÖR GO....

- Japp,,, =) Tycker du gör helt rätt i att sänka jobb nivån,,, man kan ju inte vara en super kvinna dygnet runt,,, då blir du sjuk, juh!!! Och ekonomin kan man alltid klara sig på,,, det är ju utgifterna som bestämmer inkomsterna.... Och guld värt ä la att vara med barnen,,, annars som du säger så går det allderles för fort.... Och du är ju verkligen en klippa,,, klarar allt själv,,, de vet i sjuttan om jag hade orkat,, eller velat heller!!!!
- Ditt kökspyssel såg mysigt ut,,, sånt måste man ju oxå hinna (om man vill) och verkligen TÄNKA PÅ SIG SJÄLV,,,, jag har aldrig gjort skorpor.... Dålig fru jag är *hihi* eller bagare....
- Jag önskar ju mest av allt, att bli lite bättre i magen,,, men försöker (inte lätt) at tänka posetivt,,, (inte lätt) för de kommer SÅÅÅÅ många lagar nu om oss skammen i samhället dom sjukskrivna =) så jag grubblar för fullt,,, och har en liten sak kanske på G!!!! :) men,,, man vet ju ej vad jag klarar,,, men försöka måste man juh!!!!!

Ha de så gottit,,, mycket babbel blev de!!!
Kram på dig din söting...

Nettan sa...

Skönt att du kanske kan få lite mera tid nu..jag fattar inte hur du har hunnit med allt bak och julgodis..försök vila lite innemellan;-)
Kram Nettan

Lilla Sund sa...

Åhh, vad härligt att gå ned i arbetstid! Jag vet hur det är att jobba heltid, sköta hem o barn, vara gräsänka i långa perioder, och lägg sen 15 mils pendling till det... Till slut går det inte! Jag beundrar dig, och kommer förhoppningsvis följa ditt exempel under nästa år. Barnen är som sagt bara små en kort period, och ibland behöver man ta hand om och vårda sig själv!

Ha en riktigt god jul på dig och krama familjen!

Kram Marit.

Dicksonska våningen sa...

Det ställdes fram både vin och öl igår och dessutom en liten, liten snaps! Sambon tyckte att det var roligt att jag hade gjort detta ordentligt då jag väldigt sällan går ut...
Så goda bakverken ser ut!
Kram Annika

Interiörboden sa...

Vad skönt med lov! För både dig och barnen! Vad gott det såg ut, blev riktigt sugen!

Ha en bra kväll.
Kram Sandra