måndag 8 november 2010

Dumt att bryta traditioner

Traditionsenligt så hade jag trädgårdsröj igår, 7 november. Plocka in alla grejer, kasta tomater och luktärtor, plantera lite växter, rensa rabatten och plantera lökar.

Varför vara i god tid??!!??

Jo, för att;
- Lökarna säkert gror bättre om de kommer ner i september.
- Ogräset lossnar lättare när man slipper slå sönder frusna jordklumpar.
- Det är också lättare att plantera icke frusna jordklumpar...
- Frosten gör gräsmattan hal...

... vilket jag fick erfara den hårda vägen...
Se detta framför Er:

Skulle använda min älskade säckkärra för att flytta en låda. Ställer mig i position för att sparka ner "hyllan". Detta brukar jag göra från baksidan av kärran, mellan spjälorna liksom. I vanliga fall så har jag jodphurs på mig. Hade jag inte igår. Så när jag sparkade till så for helt plötsligt foten igenom spjälorna vilket medförde att jag halkade till i det frostiga gräset... och föll handlöst bakåt, med säckkärran runt foten. Efter att ha insett att jag inte hade brutit foten så hamnade jag i ett hysteriskt fnitter... Undrar hur kul det såg ut egentligen?!!

Ska erkänna att jag har känt mig lite "leabröten" idag.

Summering:
Nästa år så ska jag försöka få trädgårdsröjet gjort i åtminstone oktober månad.

Fast det är kanske dumt att bryta traditioner?

Kram, Annica

10 kommentarer:

Grodmamman sa...

Såg säkerligen mycket kul ut!:) Och nu efteråt när man vet att det gick bra, så kan man ju skratta åt det!
Varför bryta traditioner? Vore ju extra dumt om det underlättade också!;)
Kram

Sara sa...

Ja, varför bryta traditioner. Hoppas att kroppen återhämtar sig snabbt ;-)

Kram

Marita sa...

Fniss, det var nog en rolig syn!
Vi gjorde precis som du, rensade och plockade undan i trädgården i helgen....vi tyckte också att det verkade så onödigt att göra det tidigare innan det blev så kallt om fingrarna... Nåväl, fint blev det i alla fall!
Näe, traditioner är till för att hållas!
kram, Marita

Fröken Grön sa...

Skönt att höra att du har armar och ben i behåll, - och att det inte bara är jag som lyckas hamna i de mest dråpliga situationerna, hihi!
Må så gott!
/Anna-Karin

Lina sa...

Hej!
Ja, man tenderar att skjuta på vissa göromål...har en del kvar att fixa hemma i trädgården också...får se om de kan bli ett ryck i helgen.

Tur att din lilla olycka inte gav några större men!

Må så gott, Kram, Lina

Domus Dulcis Domus sa...

Vi verkar vara många som skjuter upp det där med trädgården. Och nu verkar ju vintern ha kommit så så kanske man slipper helt ;) Nej själva gjorde vi ett röj i trädgården förra helgen då var det trots allt ganska härligt trädgårdsväder. Kram

designofluna sa...

Oj, det hade inte varit möjligt att röja trädgården så sent här uppe i Luleå.
Kolla gärna in på min blogg, jag har en tävling som pågår till den 13 december.
Kram Malin

Fröken Fräken sa...

Problemet med att vänta så länge här med att röja på sin balkong är att allt har frusit fast eller blivit översnöat. Och marken är alldeles för frusen för att kunna gräva ned något i. Nej, jag är redo för sommar nuuuuuuuu!

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken tur att det gick bra. Jag bryter inte heller traditioner, och struntar helt enkelt att fixa i trädgården efter att september är slut. Det som blir kvar tar jag i vår ;)
Ha en fortsatt skön helg!
Kram Ullis

Dicksonska våningen sa...

Det är ju ingen sport om man ska göra allt så enkelt för sig som möjligt!
Hatten av för dig som inte ger upp fastän det kan vara lite sent på året :)

Hoppas att foten sitter kvar!
Kram Annika