tisdag 4 maj 2010

Och arbetet fortgår...

Ja, säga vad man vill om min käre sambo... när han väl har föresatt sig något då går det undan och det blir rejält!
För en vecka sedan kom virket. Två dagar senare såg det ur så här.


Som ni ser är huset fastgjutet på berget, och därför har han borrat och "limmat" fast bergsankare för att få stöd till konstruktionen.


Igår såg det ur så här.


Vi får nu en trappa som är lika stor som utbygget i fram. Gott om plats för fikastunder!! Den gamla trappan hamnar så småningom på baksidan. Hur vi nu ska få dit den bara? Väger ju en hel del!
I framtiden så blir det ett likadant däck bortanför traåppan, men den delen vill sambon glasa in. Ok då.  (!)

Söndagen tillbringade jag i häcken. Avenbokshäcken alltså. Nästan 40 meter lång och väldigt slött rensad på baksidan genom åren. Så nu var det dags. Hur mycket gräsmatta och kirskål som sakta har vuxit in? Massor! Så nu sitter jag här med en öm hand med spruckna blåsor i. Men snyggt blev det! Nu är det bara andra sidan kvar.


Lite kogödsel och bark på så blir det riktigt snyggt!

I höstas grävde vi in kommunalt vatten, därför är en stor del av vår gräsmatta jordig och knölig. Och mitt i allt detta.... Snacka om livskraft!

                                              

Ledig dag idag. Och nu regnar och snöar det lite. Kanske skulle baka något? Vaniljbiscottis är ju alltid poppis här i huset?!?

Ha det gott!

Kram, Annica

9 kommentarer:

Domus Dulcis Domus sa...

Härligt med en ny altan, minns känslan när vi fixade vår. Avenbokshäck som är så fint, det skulle jag vilja ha. Men då måste vi först ha bort en gammal oxelhäck och den är alldeles intill genomfartsvägen i vårt samhälle så det är inte så enkelt.
Vad menar du med sladdhylla? Låter intressant, vi funderar på att göra en egen av något slag.
Kram Ulrika

Sara sa...

Vad bra att bygget går så fort :-) Fint blir det!
Kram

Grodmamman sa...

Jösses, här händer det grejor! Kanske får bli en fika där istället för i vårt nya kök?!? Där kan vi i alla fall fika tidigare än hos oss!:)
Duktig du är som orkat rensa hela den häcken, snyggt blev det!
Jag tog också en broschyr i söndags och jag tänkte faktiskt på dig och J när jag åkte där själv. Många platser är ju öppet även andra helger. Kan ju bli en liten tur, vi tre tillsammans?!?
Kram

Marita sa...

Oj hos er går det allt undan! Duktiga ni är både du och sambon! Det kommer ju att bli helt suveränt med den stora fina verandan, perfekt för kaffestunden!
kram, Marita

promenader på landet sa...

Hej min vän! Så fint ni komer få med den nya altanen! Härligt att fika där i sommar! Må så gott kram Maria

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt med en stor trappa och altan. Inglasat också så småningom, avis:) Avenbok är så fint. Vi har en som växer som en jättestor buske.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Grodmamman sa...

Har inte provat den än, men den jag gjorde själv var lite stor så jag tror nog att denna blir perfekt!:)
Tusen tack för den! Vad vill du ha för den?
Kram

Jessica sa...

Hej, vad ni har jobbat!
Det blir fint med er altan, perfekt för sommarens fikastunder!
Avenbok är fint, har sneglat på grannens, de verkar växa ganska fort?!

Kram Jessica

Grodmamman sa...

Nu vill jag se bilder på slutresultatet också!!:) Lät härligt att kunna sitta ute under tak och fika. Det är speciellt att sitta ute och lyssna på regnet utan att bli blöt!
Ha en bra lördag!
Kram