måndag 21 december 2009

Jullov

Som lärare har man en stor fördel; JULLOV!!! Vilken lyx! Känns extra bra nu när man har barn så att de kan få ett riktigt lov de också. Jag känner att jag verkligen är trött, att det här lovet kommer precis i rättan tid för att jag ska fortsätta orka vara en pigg och glad lärare.

Idag har jag varit med äldste sonen i skolan och tittat på en talangjakt. Så söta!!! Vår son skulle nog aldrig ställa upp själv men han hade tydligen blivit vald till att sitta i juryn!? Otroligt nog så satt han stilla på stolen där framme i hela 55 minuter innan han försiktigt började att röra sig. Måste vara rekord! Vi har vänner som säger att: "han har inte myror i byxorna, han har en hel myrstack!!"  Ja, det är vår son det!
Ikväll så är det julavslutning i kyrkan och alla ska gå i fackeltåg dit. Kommer nog att bli jättemysigt!

Kallt och underbart är det också! Inte så mycket snö tyvärr, men det är i alla fall lite vitt på marken. Alltid något.

Igår kom granen in i huset. Vi är tvungna att köpa en kungsgran, annars har vi inga barr kvar efter tre dagar då vi eldar i en kamin i vardagsrummet. Värmen kan ibland komma upp i de tropiska graderna av 36...!! Kungsgranen krullar sig lite mot slutet, men det är allt! Tåligt släkte.
Nu är det ju så att vi har en liten bedårande kattflicka här också.... som gillar att leka med ALLT!
Så därför....



.... binder vi fast granen i kroken som sitter i taket, endast för detta syfte! Vi har ju en kattdam och herre också, och de kan de med ibland! Kroken har räddat många julgranskulor.

Några kommer kanske ihåg den där genialiska idén som jag fick förra hösten?!? Det är läääänge sedan nu, men nu är den klar! Har liksom väntat på de rätta fotona. Eller jag kan ju alltid skylla på det. För det är ju inte så att jag är lat?!? Väl?!?



Blev i alla fall nöjd till slut. Anledningen till att jag gjorde denna "tavla" var att vi har gips i alla väggar, vilket gör det lite jobbigt att sätta fast allting enligt min mening. Dessa foton kan jag byta ut när jag vill utan att det blir fler fula hål i väggarna. Nu är det faktiskt bara ett, i en regel.
Fotona tog en vän till oss i somras och de är helt underbara!!! Tack H för det! Kommer nog att bli fler gånger för det är ju kul att ha riktigt fina foton av sina barn, och gärna i rörelse!

Hmmmm, det närmar sig nog snart lite fika tror jag minsann!

Ha en bra dag!

Kram, Annica

17 kommentarer:

Lina sa...

Hej!
Oh, va mysigt de låter med jullov! =) jag jobbar in i de sista, men kan jobba hemma imorn och på onsdag. Alltid nåt! =)

Ja, julfrukosten var lyckad och jag kammade hem en hel del paket! Mycket tokigt, men även lite bra grejer!

Vi satt in granen i går, den var sådär till en början med efter att en tinat och allt pynt kom på så var den fin...

Vår gamla kattdam var på den i morse och luktade och kollade kulor...hoppas att den står upp när vi kommer hem! =)

Smart idé med kroken i taket!

Må så gott & GOD JUL!!!
Kram, Lina

Unknown sa...

tavlorna blev lika fina som du beskrev dem i förra veckan! du är så duktig! och vilket tips om kroken i taket, smart! =)
Ha en underbar jul nu!! Kram Emelie

Grodmamman sa...

Vad fint det blev med fotona! Gillar ju också bilder som inte är "vanliga", om du fattar vad jag menar!:) Skulle gärna ta liknande kort på mina barn.
Granen var väl inte jätte fin när den väl kom in, men vad sjutton, den får duga! Och när jag läste ett reportage i en tidning där de skrev om trenden i Danmark med mycket glesa granar, så framstod vår gran som rena Disneygranen!:)
Njut av ditt jullov nu, jag jobbar två dagar till.
Kram

promenader på landet sa...

Hej Vännen! Vad smart att knyta fast granen! Vi har ju också katter och de kommer nog att välta granen! I dag har de nämligen sprungit ner ett jättestort legobygge, som Isak byggt.Han storgrät så i dag var de billiga.... Ha en jättemysig jul! Kram från Maria

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att du har fått jullov nu. Hoppas att du får njuta ordentligt. vi skulle behöva många krokar till vår gran för katten älskar verkligen att klättra i alla träd. Får nöja mig med en liten i år också. så fint det blev med alla foton.

Kram Ullis

Grodmamman sa...

måste bara säga, vilken go bror du har!:) Blir nästan tårögd när jag tänker på det.
Får komma ut och titta på fotona och skåpet någon dag på jullovet! Och om du inte vill ha det så vet du två andra som gärna tar över det!:)
Kram

Fröken Fräken sa...

Jag har ju 18 dagars ledighet denna gång men det är ju inte alltid man lyckas spara ihop både semesterdagar och övertid så att man får ihop till det. Så jag skulle önska att man fick jullov varenda år, för man behöver vila upp sig efter en låååång höst utan helgdagar...

Även utan djur kan man behöva fästa julgranen med tråd, kan jag bara säga... så nu för tiden blir det små granar!

Ja, det roliga med snörapporteringen är just att minsta lilla snö och så betraktas det som snökaos... Jag gillar ju inte vinter och snö så jag kan ju klaga bäst jag vill. Men om man säger att man vill ha snö till vintern och sedan får massor, ja vad har man då att klaga för?? ;-) Och får man snö, måste man ju också få minusgrader om snön ska stanna kvar...

Ullis/Leva på landet sa...

Kikar in för att önska dig

♥♥♥ GOD JUL ♥♥♥
Kram Ullis

Grodmamman sa...

Ha en riktigt GOD JUL nu kära du!:)
Har börjat dagen med en tur till pulkabacken. Nu är vi duschade och finklädda och ska snart gå till svärföräldrarna och äta!:)
Kramar

♥ Fyra årstider sa...

Jag har 3 veckor semester..känns toppen. Då hinner kroppen få vila och längta tillbaka till jobbet.
Kram Lotta

Stjärnor & Champagne sa...

Kan tänka mig att det är skönt med ledighet, lååång.....Vi har också en med en myrstack i byxorna hihi. Vill önska dig god fortsättning..

Kram Anne

Jessica sa...

Hoppas du har ett skönt jullov!
Här slöar vi hela dagarna - härligt!

Kan tänka mig att katterna gillar granen...

Kram
Jessica

Lina sa...

Hej!
Hoppas att ni har haft en bra jul! Vi myser här hemma för fulla muggar! =) Skönt att bara ta de lugnt och vila...jobbar lite och är ledig lite. Perfekt!

Nu önskar jag dig och resten av familjen ett GOTT NYTT ÅR!!!

Kram, Lina

Signe 1 sa...

GOTT NYTT ÅR önskar jag dig! Kram Sofia

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du har haft en riktigt bra jul.

Önskar dig ett riktigt
~GOTT NYTT ÅR~
Kram Ullis

Grodmamman sa...

Åh, jag vill också vara i fjällen! Om det inte blir alltför kallt imorgon så ska jag ta mig en tur på skidor igen.
Ha det fortsatt bra, så hörs vi när ni kommer hem!:)
Kramar

Grodmamman sa...

Hur är det mer er? Väntar på en uppdatering av bloggen!;)
Vardag igen och det är såå skönt.
Kram